Alla inlägg under november 2009

Av Maria - 21 november 2009 13:49

Idag på fm har de varit så gott som feber fri, de har haft typ 37,3 och 37,6. Så det känns ju väldigt bra och Axel har druckit som en kamel under fm.


Jag klev upp en gång i timmen mellan ett och fyra och tempade dem, skvimpa i lite vatten och badda lite varma pannor med en fuktig tvättlapp. Det tycker de är skönt bägge. Och eftersom jag har bråkat med dem under nattens timmar har de peppar peppar sovit lite längre på morgonen och vi kom inte upp ur sängen förrän efter tio för lite frukost.


Per kom hem vid två i natt, han hade haft jättekul och det hade varit väldigt god mat och trevligt sällskap också så klart.


Nu sitter Gustav och spelar färgfia med Axel, en otrligt gulli storebror! Jag ska plugga, men har ingen större inspiration. Men måste eftersom litteraturreflektionen ska vara inlämnad till den 7 dec och jag kanske har gjort en tredjedel. Jag borde ha inspiraton för "Äventyrspedagogik" är ju hur kul som helst, precis så som man ska lära sig (genom äventyr och upplevelser) och mycket samarbetsövningar. Till studierna.......men hjärnan snurrar på om det här med ett nytt kök eventuellt också........suck.........

Av Maria - 20 november 2009 23:23

Så förhoppningsvis var det sådan feberkräkning. Pojkarna sover oroligt, ska snart väcka Gustav för en dos alvedon, tog tempen på honom och han hade 38,8 nu. Axel vaknar av och till och är törstig så det är bra, han får vatten och sedan några skedar vätskeersättning under protest.


Per har inte synts till ännu, karlar de är ju så bra på att hålla vad de lovar!!!! Men ibland är han gullig också, han fick stanna på macken på vägen hem från jobbet för jag ville ha smågodis och trösta mig själv efter en liten jobbig dag. Det var ju snällt! Och nu är det slut och som vanligt har jag ont i magen, peppar, peppar känns ryggen bättre efter en hel dags tjurgående.....iaf!

Av Maria - 20 november 2009 19:48

Inga pigga pojkar och jag har ingen energi, idag har jag haft så ont i ryggen. Jag tror det är för att jag legat så mycket de här dagarna och det är kroppen inte van. Så idag har jag tvingat mig att gå ett varv med dammsugarn och plocka med lite tvätt.


Pojkarna har haft hög feber hela dagen, Gustav är duktig på att dricka det är värre med Axel han vill inte. Mitt i middagen kräktes Axel. (Gustav har klagat på ont i magen under dagen.) Men efter att jag duschat av Axel och torkat upp på golvet så satte han sig och åt, så jag hoppas att det var en kräka  "bara" pga febern. Jag var liksom glad att han åt. Efter det matade jag honom med sked med vätskeersättning, otäckt tycker jag att kräkas och har haft hög feber hela dagen. Då funderar jag på hur det är med vätskebalansen. Ja! så det blir en till vaknatt med vatten lirkning och febermätning. Gud vilken tur att man har örontermometern, ingen av mina grabbar har så jätte trånga hörselgångar så det går faktiskt jättebra att mäta med den.


Per kom hem drack två öl och duschade sen for han med en jobbarkompis och Magnus var snäll och skjutsade dem. Hoppas att han får roligt ikväll, men han fick order om att inte vara ute hela natten.


Båda pojkarna gjorde tidig kväll, Axel och jag sov på fm men Gustav har inte sovit på hela dagen trots den höga febern. Nu önskar jag bara att de fick bli fri den otäcka höga febern.


Ska försöka titta på teve en stund sen blir det nog boken i sängen så att man finns nära till hands, det är det tokiga med sovrummen uppe och teven  nere. Men annars tycker jag det är kanonbra att bara ha sovrum uppe!

Av Maria - 19 november 2009 20:25

För idag fick jag hämta Axel vid 2 tiden, då hade han feber. Gustav har varit stilla hela dagen och bara legat och då är det illa, han var inge pigg nu till kvällen ville inte ha kvällsfika och så. Han har dessutom fått ögoninfektion i ena ögat. Stackars mammas älsklingar Rynkar på näsan.


Lite braiga nyheter också, jag fick en trisslott med posten och vann. Jag vann fattar du vad stort jag vinner aldrig, sen att det var 25 kronor. Men jag blev väldigt glad mitt i eländet! Per var på banken idag och vi har fått huset omvärderat det var ju verkligen positivt för ekonomin, kanske inte köket är så långt borta ändå...???? Eller ett nytt badrum eller varför inte båda två. OJ, OJ Oj vad jag drömmer nu...


Iaf har jag bestämt mig för att inte följa med Per och hans jobb ut på fredagen för barnen är alldeles för hängiga och jag själv har inte fått tillbaka energin ännu. Det blir fredagsmys med grabbarna istället.



Av Maria - 18 november 2009 20:30

För jag är sjuk, började hosta på måndag kvällen och hade svårt att sova tog en slurk hostmedicin. Och sov sedan gott men vaknade i sämre skick ont i gallan som faaan. Gisk dubbelvikt och funderade på hur det skulle gå att ta sig till jobbet men ur sängen måste jag ju så att Gustav kommer i väg till skolan. Jag vankar omkring lite och efter ett tag släpper det och magen ömmar "bara". Så jag åkte och jobba men allt eftersom dagen gick började jag känna mig hängig, det slutade med att jag åkte hem en stund tidigare. Igår kväll hade jag 39 graders feber och imorse hade jag 38,7. Blä! Jag har legat hela dagen på soffan, Axel skjutsade jag iväg lite senare på morgonen och Per fick hämta barnen.


Men det är inte svinis iaf för jag har inte ont i kroppen, feber, snuvig, hostig och huvudvärk. Och nu ikväll har Gustav feber, så jag blir säkert hemma resten av veckan.


Det är inte kul att vara sjuk och dagen gick så långsamt när jag var alldeles själv Rynkar på näsan. Men jag ska väl inte klaga det var jättelänge sedan jag var sjuk!


Men nu så vet du att det är sjukstuga här!

Av Maria - 16 november 2009 20:45

Det var ju snabbt avklarat, det blir borttagning av gallan till våren. Men vägen dit kändes stressig, tog ut en halvtimme komp. Blev lite sen från jobbet åkte typ 12,53 och hade tid på sjukhuset 13,30. Jag behövde tanka och sen lyste nog vartenda jävla trafikljus rött och på det E4 avstängd till hälften det regnade och trafiken gled fram i snigelfart. Framme, stressad, lösa parkeringsbiljett och vad händer jo två äldre damer skramlar med sina mynt i små portmonnäer i en evighet. Min tur halvspringer till bilen och sen lufsar jag på in på sjukan. Fram till en lucka, slänger fram patientbrickan. Men vänta nu vart är jag??? ortopeden..suck...går vidare till kirurgen....väl installerad i väntrummet får jag säkert vänta i en kvart. JAG HAR STRESSAT HELT I ONÖDAN!!!! 10 minuters snack med en läkare och sedan var jag in en sväng på apoteket på sjukan eftersom tandhygienisten tyckte att jag behövde peppra munnen med flour. Min äldste son var ensam hemma från 13,30-14,45. det är ju också ett stress moment men han hade haft det så lugnt och skönt så. Ringde han när jag kom ut från sjukhuset!


Igår hälsade vi på vänner och fikade lite, passade på att hämta skidboxen som vi köpt av hennes pappa och även slalomskider efter Joline. Axel var så stolt, han bar dem från huset till bilen och sen hemma hos oss upp för backen. Nu har vi allt till Axel utom skidsele, den ska vi nog köpa på stadium i julklapp tror vi!


Gustav däremot behöver pjäxor, snart ger vi upp och det blir nya!


Idag var jag och pojkarna bjudna på middag hos syster, hon färgade mitt hår och jag lånade en klänning av henne till på fredag. På fredag ska vi på södra med Pers jobb och titta på Stefan & Krister. Jag gosade massor med Lukas goknölen! Pojkarna slogs och bråkade mest..suck! Men Petters middag var god jag åt för mycket!


Tack min lillasyster för hjälpen!

Av Maria - 15 november 2009 11:13

Rulle och bloggen har inte hunnits med. Ifredags hade jag och mina kollegor avdelningsmöte i 2,5 timme pratade vi barn och sedan drog vi ner på stan åt middag, besökte två pubar sjöng kareoke och blev ansatta av en man 50+. Väldigt otrevlig var han, han sa att vi hade tagit hans bord när han och hans sällskap gått ut för att röka. Öhhh, ja när man lämnar ett bord ledigt på en pub då tar någon annan de sittplatserna! Eller???? Ja, vi fick hämta en vakt för att bli av med han. Sara och jag sjöng Zwampen på Daltons och den gjorde inte succé! Ha, ha, ha men vi hade väldigt roligt Glad. Sen vid ett tiden började Maria att bli trött, jag är ju äldst i gamet. Men då hade bussen precis gått så jag fick glatt vänta tills 2,15 bussen, det gick bra det också. Men jag var trött hela lördagen också!


Apråpå lördag då var vi på bytesmarknad, vi hittade slalompjäxor till Axel och längåkningspjäxor till Gustav så det var ju kanon. Träffade lots of people we know. Anders, min kollega Ullis, min kollega Pernilla, Gustavs fritidsfröken, Kristina en ex. kollega till mig ja säkert fler ändå otroligt mycket folk var det! Gustav och jag gick till simhallen och övade, han simmar inte ännu min äldste son men nu är han synnerligen motiverad så det gäller att smida när järnet är varmt. Per och Axel handlade eftersom vi hade bjudit farmor och Uno på gomiddag (hon fyllde 62 i måndags). Middagen blev god men ungarna var som bråkiga vet inte riktigt hur det är fatt med dem. Gustav blev tokig på Axel när han råkade kliva på honom med slalompjäxorna (A. var så stolt över dem och jag tyckte att han gott kunde öva att gå i dem lite), det gjorde så klart ont men G. gav igen dubbelt fallt! Suck, man blir ju bara matt ibland! 


Idag är det väl vattengympa på tapeten och jag vill få iväg lekskotern som står på gårn´, den ska på mitt jobb. Ett till besök blir det på bytesmarknaden också, eftersom vi inte har några slalompjäxor til Gustav ännu.



Av Maria - 11 november 2009 21:16

Det hade jag glömt......igår var vi hemma och Axel var betydligt piggare för vi bråkade typ hela dagen. En treåring det är KUL det!!! iaf var Per på någon smöööörar resa med jobbet eller resa och resa, de var på hockey med middag och allt. Så grabbsen och jag åkte ut till mormor och morfar på middag, vi gjorde ett stopp på återvinningen med lite papper och sånt och sedan ica som vanligt då! Jag ville åka in till stan och klippa GUstav med tji fick jag, ville han inte!  Jätte god middag ute hos mamma..mmm... åt alldeles för bra! Utom min lille vegiterian till treåring.


Ja idag var vi på sjukan med Axel på öronmottagningen. Vi fick vänta i nästan en halv timme på våran tur *suck*, Axels högra öra var bra men det vänstra syntes det att han har besvärligt med. Problemet är vätskan som inte försvinner innanför trumhinnan och det är så man sätter in ett rör. Iaf bestämdes det att vi skulle avvakta,5-6 infektioner om år klassar en för ett rör i örat. Vi ska dit om ett halvår igen för en koll, kändes ju bra att få höra att det ser relativt bra ut iaf.


Sedan jobbade jag stängning idag, så in på jobbet kasta i sig lunch började förberedda drop-in fika som vi ambitiöst planerat. Just det husmöte in, på det. In med alla barnen (som ju var ganska få idag som tur var!), mellis och sedan göra klart fikat. Det blev hur mysigt som helst, tända lyktor på borden barn och vuxna som småpratade och tog sig tid att leka med barnen, titta runt på avd. Jag tycker att drop-in är toppen! Det är klart värt det extra arbete som blir, som personal vill man ju att föräldrarna ska känna att det här är våran förskola också! Men, men, men vi hade inte klarat det utan våran fantastiska kocka Susanne som bakade åt oss och vispade grädde. Ursprungsideén var att vi skulle baka i måndags men jag blev hemma med Axel och Sara min kollega blev sjuk, så det fattades lite väl mycket folk för att ro iland allt det! Stannade en timme efter jobbe toch fixade med barnens pärmar eftersom det snart är dax för utvecklingssamtal.


Nu trött, trött ska gå och sova.......natti natt

Presentation

Omröstning

Är du lycklig?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards