Alla inlägg under juli 2008

Av Maria - 15 juli 2008 20:44

idag med syrran och goknölen Filip vilket litet charmtroll han är!

Vi hade knappt kommit ur morronsysslorna förrän syrran ringde och ville hitta på något, det blev en ganska tuff promenad  till en lekpark, vi hade med oss lite fika och myste i det vackra vädret.

sedan lunchade vi när vi kom hem och jag la Axel, han sov i två timmar idag. Jag väckte honom till slut!

Efter middagen åkte vi ut till mamma och pappa och hämtade hem Gustav igen, vi drack lite kaffe och Per spekulerade med mamma och ombyggnation av husvagnen.

Handlade lite mjölk på vägen hem, kvällade på barnen och nu hopp i duschen och bänka sig för ......just det.......morden i midsomer :)

Av Maria - 14 juli 2008 19:24

Tidigt uppe i lördags, redan 6,15 för tåget startade redan 8,07. Tillsammans med en annan barnfamilj åkte vi tåg till Gävle för en dags roande på furuvik.

Vi har haft det så kul, och bra och fint väder och snälla barn och god mat...jag kan inte komma på en sak som var dåligt inte ens att tåget vart försenat för vi satt på då och barnen tyckte om att åka tåg. Iaf blev vi på furuvik ända tills de stängde, vi tog en taxi till hotellet och åt middag där. Och vilket fint hotell vi bodde på scandic ch i Gävle, bra för barnen ett stort fint lekrum med filmvisning och allt!

Mitt under furuviks besöket ringde min barndomsvän och talade om att hon gift sig, wow där tog hon andan ur mig blev alldeles tyst, paff!!! Jag är så glad för hennes skull :)

Idag har vi cyklat ut till havet, där vi intog vår medhavda matsäck pojkarna och jag, vi matade måsarna med resterna, lekte en stund i lekparken och cyklade hem. Axel lyckades somna i cykelsadeln (trodde jag inte han skulle lyckas med!) och sedan när vi kom hem fick jag inte han att somna om :( ja, ja han sover nu och har gjort sedan en timme tillbaka, de blir ju så om man bara tar sig en tio minuters power nap! Gustav har blivit hämtat av morfar för att slutföra sitt sommarjobb, han ska sova över där. Per och jag har planerat lite om Gustavs födelsedags present snart blir han sju år, usch och usch vad tiden och åren går fort!

Av Maria - 11 juli 2008 23:09

Japp det blev hårklipp igår, halvnöjd. MEn jag är sällan helnöjd! Sprang en sväng på stan köpte bxor och skjorta till PEr och en sjal till mig.....jag bara älskar sjalar :))) Farmor servade mig och pojkarna så klart bortskämda som vi är, kram!

Gustav och jag klippte syrenhäckarna medans Axel sov och på kvällen hälsade vi på vänner och gjorde upp lite planer framöver.

Idag är det mammas födelsedag så vi har varit till henne och servat hon, syrran och jag bjöd på lunch och cheescake (den var så där). Sedan hängde syster på hem när hon hörde att vi skulle äta tacos *he, he*, men innan gick vi långa rundan runt sjön *duktigt*. MMMM det var gott med tacos!

Nu har Per fem dagar kvar att jobba sedan har vi semester tillsammans i hela två veckor, längtar!

Av Maria - 9 juli 2008 19:51

Målat klart gavlarna på boden, nu är det vitt färg kvar och lite grönt till dörrarna.

Jag har även varit duktig och skurat ugnen och mikron idag. Imorgon åker jag med barnen till farmro och jag ska försöka klippa håret, undrar om det blir Gry Forsell inspirerat den här gången också.

Av Maria - 9 juli 2008 19:49

Gustav är feberfri och grannarna har sagt okej till att jag skaffar höns!!!!!

JIPPI, JIPPI!

Av Maria - 8 juli 2008 19:59

med stort J, jag tror att GUstav har tröttnat på att vara sjuk. Men faktum är att han har feber fortfarande, nu till kvällsgående mest på hela dagen 38,7. Så idag har vi bråkat och bråkat och bråkat, även den lille har varit skitjobbig idag rent ut sagt. HAn har väl också ledsnat inomhus nästan hela dagarna, vi smyger ut en sväng innan middag och en liten sväng efter middag. Jag har ju pojkar som älskar att vara ute de blir alldeles rastlösa om de ska vara inne hela dagarna...jag med.

Blev less på em avreagerade mig på Per ringde till han sur och sa jag måste få göra något själv ikväll, jag behöver det! Sur som ättika var jag...ja, ja sa han det är väl inga problem eller? Nä, det var det inte heller. Per åkte ner och handlade med Axel och jag gick ut och målade på en bod, falurött. Den enda färg som luktar gott här i världen!!!

Nu duschning och sedan morden i midsommer...jag ska göra något gott också antingen hemgjord dajm eller popcorn, har inte bestämt mig än!

Här ser man nästa målningsprojekt när boden är klar och det är bara gavlarna kvar på den.

Av Maria - 7 juli 2008 19:49

Gustavs feber på väg ner, nu när jag la honom hade han 38,1 som kvällstemp. Hoppas hoppas att han är på bättringsväg, han har varit mycket piggare idag!

Idag var vi in till stan och hämtade hit farmor, länge sedan sist som vi fick umgås en hel dag. Oftast tar hon ju hand om mina barn (på ett super duper bra sätt) när jag är uppbokad på annat håll. Men nu har ju jag semester, förra veckan var jag barnledig eller föräldraledig eller hemma med föräldrapenning vad det nu heter?

Barnen och farmor väntade i bilen och jag sprang in och handlade en snabbis, det blev tonfisksallad till lunch *mums* och soppa till middag. Jag var så kroniskt sugen på ärtsoppa, konstigt!

Ja, middagen blev försenad för killen med traktorgrävaren kom hit och körde upp två skopor med jord utan för källaringången och drog upp jasminbusken som skymmer sikten för lekstugan. Han frågade vad vi skulle göra med den, ja ingenting vi har en annan jasminbuske. en räcker gott, den doftar ju ljuvligt och lockar till sig mycket humlor och getingar! Det tror jag är bra för trädgården. Hm, då tar jag den, den kan jag sälja! Ja, gör det du!

Per skjutsar nu hem sin mor och sedan skulle han leta reda på jordkillen och göra oss skuldfria, traktorkillen fick också betalt idag!

Idag har Per bokat campingstuga till vår semester, alla bo på lantgård var bokade. Men det blir nog bra på camping också. Gustav ser mycket fram emot lådbilslandet, han har redan planerat hur han ska beta av körningarna. Man kan säga att lådbilslandet består av tre olika områden att köra i och Gustav vill börja med lantbruksmaskinerna och sedan köra alla lastbilar med släp. Ja, sannerligen det ska bli spännande att se! Jag vet inte hur många gånger han har varit in på hemsidan och jag har fått läsa vad det står. Men det är ju gulligt också en del av själva upplevelsen att få planera och längta innan själva resan.

Av Maria - 6 juli 2008 22:56

Är Gustav och jag kände mig riktigt vissen på fm, blev lite bättre under dagen men känner mig inte hundra. Gustav har haft högre feber idag, men jag tror inte att det är borrelia för när jag gogglade på det så stod det att det alltid var några hudförändringar med i bilden också och det har han inte! Usch, det finns inget värre än när ens barn är sjuka. Han har ingen vidare matlust och svårt att få i honom vätska är det också! Idag har det inte blivit många knop för mig, men Per har varit flitig som en myra. Snickrat och snickrat och lagat middag.

Axel var rolig idag han följde med mig på em promenad med Sickan, och han skulle prompt gå som vanligt. På vägen hem blåste det så jag tog på han jackan som han tagit av sig själv en stund tidigare. Men se då vart lille man sur, han stannade. Jag sa hej då nu går jag. Axel blängde tog av sig jeansjackan och dängde och slängde med den i diket (det var det som var lite gulligt tyckte jag inte ens två år och redan en vilja av stål!). Som den tålmodige mamma(not true!kraftlös idag) man är väntade jag ut honom. En tjej cyklade förbi och flinade till mig i samförstånd. En klassisk bild en mamma som väntar ut sin tjurige unge en bit bort på vägen!

Gustav var också rolig idag, efter duschningen gick han ut från badrummet medans jag torkade Axel och jag ropade efter honom. Kom tillbaks jag ska peta öronen på dig! Det bestämmer väl inte du svarar han(hm trotsig sjuåring!)Jo, svarar jag! Nä, det är väl mina öron, Svarar han! *fniss*